Kokosnoot een tropische verrassing!

    Misschien een beetje vreemd maar de kokosnoot is een steenvrucht.
    De kokosnoot of ook wel klapper genoemd bestaat uit kokoswater en vruchtvlees.
    Van het vruchtvlees kan kokos, melk of olie worden gemaakt.

    Zo kraak je deze noot

    Verrassing

    Wat je misschien niet verwacht is dat het water uit de kokosnoot vol zit met goede voedingsstoffen.
    Magnesium en Kalium steken hier met kop en schouders boven uit.
    Sporters of gewoon harde werkers kunnen hier wel een extra aanvulling op gebruiken.
    Heb je soms last van stress? Ook dan kan je baat hebben bij de goede eigenschappen van kokoswater.
    Zelfs hondjes zijn er dol op :)

    MAGNESIUM
    Magnesium heeft invloed op zenuwen en spieren en levert daarmee een belangrijke bijdrage tegen kramp, spierpijn, stuipen, diabetes en zenuwpijn. Het is betrokken bij het kloppen van ons hart, het functioneren van ons brein en het sterken van onze botten.
    Magnesium is essentieel voor ons lichaam en tekorten blijven vaak onopgemerkt.
    Jeroen de Baaij heeft hier een proefschrift over geschreven dat via deze link te lezen is.

    KALIUM
    Belangrijke taken van kalium zijn het regelen van de bloedsuikerspiegel en het op peil houden van de vochtbalans. Verder is kalium betrokken bij zenuwgeleiding en de spierfunctie.

    Meer weten over Magnesium en Kalium klik dan op de linkjes naar de website van Rob Kalmeijer.

    Met alleen kokoswater red je het niet.
    Andere magnesiumrijke voeding is ook belangrijk voor een goede gezondheid.
    Alle (donker)groene bladgroenten, kelp en cacao, tarweproducten (-zemelen), melassestroop, zonnebloempitten, noten (amandelen en cashewnoten!), pinda’s, bonen, granen (gierst!), zaden, algen, roggebrood, bananen, avocado(!), volle rijst en veel groene groenten zitten hier vol mee.

    Kalium komt vooral voor in groente en fruit (citrusvruchten, meloen, bananen, kiwi’s, pruimen, en abrikozen), aardappelen, vlees en vis. Zalm, kabeljauw, bot, en sardines zijn goede bronnen van kalium. Het mineraal komt ook in brood, melk en noten voor.

    Tekort van een mineraal of andere vitaminen?
    Door een bloedtest kan dit worden aangetoond.
    Bij je huisarts of sinds kort bij een diëtist kan je hiervoor een verwijzing vragen.

    Een goed alternatief

    Dr. Schüssler was een Duitse arts. Zijn onderzoek heeft geleid tot de ontwikkeling van een eigen geneeswijze, die werkt met de mineraalzouten (celzouten) zoals die in het lichaam aanwezig zijn.
    Hij ontdekte dat de meeste ziektes op een tekort aan mineraalzouten terug te voeren zijn.

    Zoals kramp vaak een tekort aan magnesium is kan je naast natuurlijke voedingsmiddelen aanvullend Schussler celzouten van Pfluger of VSM gebruiken.
    Met de prijs van nog geen tientje voor 200 tabletten is dit voor mij een snelle en eenvoudige manier om weer lekker “krampvrij” te slapen.

    Kokoswater uit een pak

    Makkelijker dan een kokosnoot is ongezoet kokoswater uit een pak.
    Deze pakken zijn bij de betere winkels te koop maar wel even opletten dat je zuiver kokoswater koopt.
    Puur of in een smoothie, hier alvast een paar smakelijk tips:

    Is Kokoswater beter dan sportdrank?

    Volgens een artikel in Runner’s World is kokoswater een natuurlijk alternatief voor sportdrank.
    Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Ook met een banaantje en water kom je heel ver!

    Op je gezondheid!

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *